Wachtpost 19 - Duits Lijntje
Op weinig plekken is de geschiedenis van het Duits Lijntje zo tastbaar als hier. In het witte huis woonde de wachtmeester van deze overweg. Spoorwegpersoneel draaide aan de grote zwarte handels als de spoorbomen dicht moesten voor een passerende trein. Op de sporen van dit emplacement werden ontelbare treinen gerangeerd. En dankzij de inzet van Stichting Industrieel Erfgoed Meierij (SIEMei) herinneren de gele locomotief en verschillende wagons ons hier aan vervlogen tijden.
Handbediende spoorwegovergang
Deze overweg werd tot 2001 gebruikt en was daarmee de laatste handbediende spoorwegovergang in het land. Het rijksmonument is gerestaureerd door de vrijwilligers van SIEMei. Oorspronkelijk stonden de bedieningshandels (ook wel windwerken genoemd) wat westelijker, bij het station. Moesten de spoorbomen naar beneden voor een naderende trein? Draaien aan de handels zette de rood-witte bomen in beweging via onder- en bovengrondse kabels.
Locomotief en wagons
Op h…
Op weinig plekken is de geschiedenis van het Duits Lijntje zo tastbaar als hier. In het witte huis woonde de wachtmeester van deze overweg. Spoorwegpersoneel draaide aan de grote zwarte handels als de spoorbomen dicht moesten voor een passerende trein. Op de sporen van dit emplacement werden ontelbare treinen gerangeerd. En dankzij de inzet van Stichting Industrieel Erfgoed Meierij (SIEMei) herinneren de gele locomotief en verschillende wagons ons hier aan vervlogen tijden.
Handbediende spoorwegovergang
Deze overweg werd tot 2001 gebruikt en was daarmee de laatste handbediende spoorwegovergang in het land. Het rijksmonument is gerestaureerd door de vrijwilligers van SIEMei. Oorspronkelijk stonden de bedieningshandels (ook wel windwerken genoemd) wat westelijker, bij het station. Moesten de spoorbomen naar beneden voor een naderende trein? Draaien aan de handels zette de rood-witte bomen in beweging via onder- en bovengrondse kabels.
Locomotief en wagons
Op het spoor staat een opvallende gele Kraansik 252 uit 1935. Bijnaam van deze rangeerlocomotief: de Sik. In het oog springt ook de bollenwagen, type Ucs-y uit 1958. Deze wagon werd voornamelijk gebruikt voor het vervoer van cement, kalk en soda. Deze wagens reden vroeger regelmatig naar de Veghelse betoncentrale. Verder maakt een rode GBS goederenwagon met houten wanden onderdeel uit van de verzameling. Net als een stalen wagon uit 1932. Dat rijtuig deed oorspronkelijk dienst als bagagewagon en werd later omgebouwd tot ongevallenwagen.
De Blauwe Brabander
Onlosmakelijk verbonden met het Duits Lijntje is de zogenoemde Blauwe Brabander. Deze stoomlocomotief werd sinds 1907 door de NBDS op dit tracé inzet. De krachtige locomotieven zorgden ervoor dat de mailtreinen met internationale post op tijd in Berlijn arriveerden. En andersom moest de mailboot in Vlissingen worden gehaald. Een schaalmodel van de donkerblauwe trein is te zien in museum SIEMei.
---
Duits Lijntje
Het Duits Lijntje is een unieke verbinding tussen oost en west. In 1873 werd de spoorweg tussen Boxtel en Wesel geopend door de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS). De spoorlijn vormde een belangrijke schakel voor het treinverkeer tussen Londen en Sint-Petersburg. Stoomtreinen vol reizigers, goederen en poststukken denderden hier over de rails.
De laatste passagiers reisden in 1950 via deze spoorweg. En de laatste graantrein reed hier in 2001. Maar sporen van het Duits Lijntje zijn tot op de dag van vandaag te vinden in Meierijstad. Van station tot wagon en van wachtpost tot spoorbrug.
Het spoorwegtracé is tegenwoordig een ecologische verbindingszone. Het spoor maakt ruim baan voor de natuur. Dwars door Meierijstad verbindt het nationaal landschap Het Groene Woud/Van Gogh Nationaal Park en natuurgebied De Maashorst.
Trek je wandelschoenen aan en maak een reis door de tijd langs het Duits Lijntje. Volg het spoor van keizers en pelgrims, spoorwachters en smokkelaars, bezetters en bevrijders.